“Skuszeni. Jak tworzyć produkty kształtujące nawyki konsumentów” | Nir Eyal - sprawdź co robią zespoły produktowe, aby przywiązać Cię do marki

książka skuszeni

Obserwując modele biznesowe aplikacji, gdzieś podświadomie czułem, że coś na rzeczy jest. Coraz to nowsze sposoby kuszenia użytkowników do ponownego zajrzenia, zaktualizowania, wywołania interakcji, premiowanie pewnych zachowań i wiele, wiele innych, dostrzegam jako użytkownik. Filmy na platformie Netflix o Facebooku, Instagramie i Gmailu również mocno poruszały wyżej wymienione tematy. Od jakiegoś czasu szukam źródeł, materiałów, metod i ludzi (ekspertów) w obszarze tworzenia produktów (nie tylko webowych czy aplikacji na smartphony).

Według statystyk ludzie pobrali 218 miliardów aplikacji z Google Play i App Store. To o 26 miliardów więcej niż w 2018 roku i 78 miliardów więcej niż w 2016 roku.

Pandemia stworzyła sprzyjające środowisko do korzystania z aplikacji. Wiele firm zostało zmuszonych do szybkiego zmodyfikowania swoich procesów i form usług, jakie oferują konsumentom ze względu na wprowadzone obostrzenia. 

Podaję kilka jeszcze innych statystyk, które mogą dać co nieco do myślenia:

  • Liczba użytkowników smartfonów na świecie wynosi 3,8 miliarda.
  • TikTok to najczęściej pobierana aplikacja niezwiązana z grami.
  • W 2020 roku przeciętny użytkownik smartfona miał zainstalowanych 40 aplikacji na swoim telefonie komórkowym.
  • Osoby w wieku od 18 do 24 lat spędzały 66% czasu w mediach cyfrowych, korzystając z aplikacji na smartfony.
  • 87% użytkowników smartfonów spędza czas korzystając z aplikacji.
  • Globalny rynek gier mobilnych miał osiągnąć do końca 2020 roku 165,9 miliarda dolarów.
 

Cyferki imponujące, rynek jest, więc można działać i stworzyć własny produkt. Wszystko fajnie tylko to już nie błękitny ocean i trzeba się mocno liczyć z konkurencją. Co zrobić, aby nasz produkt był tym “jednorożcem” i skupiał wokół siebie wielu użytkowników tak, aby nie mogli bez niego funkcjonować ? Przeczytać książkę “Skuszeni”, która dokładnie opisuje, jak to zrobić. Tutaj mój wpis mógłby się skończyć. 

Książka stosunkowo krótka, bo ma nieco ponad 200 stron. Tutaj pojawia się właśnie clue. Każda z nich wnosi wartość. Dosłownie każda. Mimo wszystko od początku.

W książce opisany jest tzw. model Wabika. Jest to coś w rodzaju procesu zachowania dowolnego użytkownika z produktem bądź usługą. Autorzy opisują dokładnie każdy z kroków tego modelu:

model wabika

Każde ze zjawisk jest omawiane na kanwie produktów, których jesteśmy użytkownikiem (np. Instagram, Facebook, Twitter lub topowe gry komputerowe) i porównywane do badań przeprowadzanych w obszarze psychologii behawioralnej. Nie ma co się dziwić, skoro autorami książki są ludzie, którzy doradzają startupom we wczesnej fazie ich rozwoju, są założycielami swoich firm lub zajmują się bieżącą analizą i obserwacją trendów w zakresie produktów, rozwoju i projektowania zachowań.

Na końcu każdego rozdziału zawarte jest podsumowanie, taka kwintesencja tego, co przeczytaliśmy. Uważam, że to super obszar książki ponieważ pozwala poukładać przepracowany podczas czytania materiał.

Jeszcze lepszym elementem jest blok: “Zrób to teraz”. Zawiera pytania, na które (o ile tylko spróbujemy) odpowiadając przejdziemy cały model “Wabika” i poddamy audytowi nasz własny produkt lub stworzymy nowy. 

Przyznam, że czytając tę książkę zdobyłem ciekawą wiedzę na temat badań i zachowań ludzi. Czasami miałem wrażenie, że czytam Daniela Kahnemana. Kilka badań opisanych w książce:

  • Reguła niedostępności – badanie dwóch słoików po 2 szt. i 10 szt. – które według osób były bardziej wartościowe/ zjawiska stosowane przez sklepy internetowe Amazon, Booking – ostatnie 3 szt. 
  • Efekt kontekstu – eksperyment społeczny z udziałem skrzypka klasy światowej (wykonanie koncertu na stacji metra i brak zainteresowania przy wyprzedanych wszystkich biletach w sali koncertowej za setki $)/ cena wina i jakość podawanych win do degustacji – im wyższa cena tym lepsze doznania degustujących – percepcja ma wpływ na odczucia, bazując na sposobie podania i zaprezentowania produktu. 
  • Efekt kotwiczenia – w procesie podejmowania decyzji ludzie kotwiczą się na jednej informacji. Fruit of the Loop i akcja promocyjna (kup 3 szt. i zapłać za drugi produkt 50% przy cenie 29$/ szt.), jednak przy normalnej sprzedaży 5 szt. było dostępne za 34$.
  • Efekt wspomaganej korzyści – karty benefitowe do zbierania punktów w sklepach. Zapełnienie kart punktami na wejściu do systemu powoduje wzrost motywacji na etapie, gdy ludzie wierzą, że są już blisko osiągnięcia upragnionego celu (wykorzystanie 8 myć, aby dostać 2 mycia w gratisie).
    Pasek siły profilu na LinkedIn w zamian za podanie dodatkowych informacji na swoim profilu.

 

Publikacja niesamowicie otwiera oczy, ponieważ po jej przeczytaniu zdecydowanie inaczej patrzy się na elementy stron internetowych, aplikacji bankowych, gry komputerowe, czy nawet mechanikę gier planszowych. 

Kilka sentencji, które znalazły się w mojej notatce po przeczytaniu książki:

  • Impuls wewnętrzny bazuje na obawie lub pozytywnym zdarzeniu. Obawa przed brakiem możliwości odtworzenia zdarzenia to impuls do wykonania zdjęcia i wstawienia go na Instagram. Stopniowo takie zachowania przekształcają się w nawyki, które powodują wybudowanie trwałej więzi powiązanej produktem, a impulsem wewnętrznym.
  • Ludzie cierpiący na depresję częściej korzystają z internetu, w celu zaspokojenia swoich negatywnych bodźców wewnętrznych – potwierdzone badaniami!
  • Produkt stosowany nawykowo ma na celu wyeliminowanie dyskomfortu u użytkownika. Użytkownik powinien kojarzyć produkt lub usługę jako źródło ulgi.Ciekawe pytania podczas tworzenia własnego produktu:
    • Co użytkownik pragnąłby osiągnąć, stosując zaproponowane przez Ciebie rozwiązanie?
    • Gdzie i kiedy je zastosować?
    • Jakie emocje mają wpływ na jego zastosowanie i skłonią do użycia produktu?
  • Użycie “5x dlaczego” do zidentyfikowania obawy, emocji użytkownika.
  • Model Fogga: aby zaistniało jakieś zachowanie, muszą zaistnieć 3 czynniki = motywacja, zdolność (możliwość), impuls.
  • Narzędzie MENTAL NOTES – 50 kart z pytaniami, które powinny sobie zadawać zespoły produktowe.
  •  

Moja ocena: 10/10

[OSKAR]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.